Přejít k hlavnímu obsahu
Přes 50 pozměňovacích návrhů zkomplikovalo druhé čtení lex OZE III. Pro komunitní energetiku ale znamenají zásadní posun k lepšímu
Poslanecká sněmovna ve druhém čtení projednala novelu energetického zákona, známou jako lex OZE III. Pro komunitní energetiku přineslo dobré zprávy, řada předložených pozměňovacích návrhů by posílila výhodnost sdílení elektřiny pro spotřebitele a ochranu sdílejících zákazníků. Důležité také je, že byly předloženy návrhy i pro narovnání podmínek pro úpravu odběrných míst při instalaci průběhového měření a urychlení zavedení ekonomické metody sdílení elektřiny.
Renewables

Poslanci ve druhém čtení předložili více než 50 pozměňovacích návrhů. Řada z nich má potenciál komunitní energetiku podpořit a zkvalitnit její právní úpravu.

„Předložené pozměňovací návrhy odstraňují podstatnou část nedostatků, na které Unie komunitní energetiky dlouhodobě upozorňuje. Umožňují například sdílení elektřiny ze samostatně připojených baterií, posilují ochranu sdílejících před případnou diskriminací ze strany obchodníků a otevírají cestu ke sdílení elektřiny ve více skupinách. To jsou součásti tzv. komplexního pozměňovacího návrhu, které již obdržely kladné stanovisko Hospodářského výboru,” shrnuje Eliška Beranová, právnička UKEN a Frank Bold. 

Posílení ochrany zájemců o sdílení se vztahuje k zákazu obchodníků s elektřinou omezovat výrobce i zákazníky v právu sdílet elektřinu. Zákazem sdílet elektřinu nesmí obchodník podmiňovat ani uzavření smlouvy o výkupu. Může však nabízet speciální produkty pro osoby zapojené do sdílení elektřiny. Někteří obchodníci se proto mohou rozhodnout nabízet dva typy smluv o výkupu – jedny pro sdílející a druhé pro výrobce, kteří o sdílení zájem nemají. 

Nesmí však dojít k situaci, kdy obchodník nabízí pouze jeden typ smlouvy o výkupu, který sdílení zakazuje. Pokud pak jde o odlišné ceníky pro sdílející a nesdílející zákazníky, obchodníci k nim mohou přistoupit pouze za předpokladu, že k nim bude existovat spravedlivý důvod. Ten by podle důvodové zprávy  zejména v počátečních letech sdílení neměl existovat, neboť sdílejících domácností jsou zatím pouze nízké tisíce a náklady obchodníků s elektřinou tím nejsou významně ovlivněny. Aplikace ustanovení však bude v praxi záležet především na výkladu Energetického regulačního úřadu (ERÚ). 

Ostatní pozměňovací návrhy – zavedení stejných podmínek pro úpravu odběrných míst před instalací průběhového měření a ekonomicky výhodnější hybridní metody sdílení elektřiny– kladné stanovisko zatím nemají, Hospodářský výbor je bude teprve projednávat. 

Velmi vítáme i narovnání podmínek pro úpravu odběrných míst před instalací průběhového měření pro sdílející, kdy provozovatelé distribučních soustav nemohou stanovit přísnější požadavky, než pokud instalují průběhové měření z jiného důvodů, např. u odběrných míst se spotřebou nad 6 MWh ročně,“ doplňuje Beranová.  

V loňském roce při projednávání lex OZE II Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Energetický regulační úřad (ERÚ) přislíbily, že od 1. 7. 2026 začne fungovat efektivnější (hybridní) metoda sdílení elektřiny. Její zavedení však mělo záviset na plném zprovozněním Elektroenergetického datového centra (EDC), které mělo být spuštěno rovněž k 1. 7. 2026.

Jeden z předložených pozměňovacích návrhů ale termín spuštění plné verze EDC posouvá až na 1. 12. 2027. Za takové situace by už bylo nepřípustné, aby byla hybridní metoda sdílení navázána až na plné spuštění EDC. 

„V kontextu možného odložení plně funkčního EDC až na prosinec 2027 je návrh na zavedení hybridní metody sdílení elektřiny v co nejkratším termínu zcela zásadní pro rozvoj komunitní energetiky. Čím více elektřiny si sdílející rozdělí, tím výhodnější to pro ně je. Metodu sdílení určuje v podstatě matematický model, který lze upravit i ve stávajícím systému. Víme to i díky předchozím jednání s EDC a ERÚ,” říká Martin Krupa, jednatel ECM System Solutions.

Nyní následuje opětovné projednání v Hospodářském výboru. Třetí čtení v Poslanecké sněmovně, kde se bude o pozměňovacích návrzích hlasovat, může proběhnout již na schůzi od 19. 11. 2024. Novela představuje díky zavedení akumulace a agregace flexibility zásadní posun v modernizaci české energetiky. Pokud se novela schválí do konce roku 2024, umožní akumulaci již od 1. 7. 2025. Samotná agregace flexibility by však měla kvůli pozměňovacímu návrhu odloženou účinnost až od 1. 12. 2027 (podle předchozího návrhu to mělo být 1. 8. 2026).

Zdroj: Unie komunitní energetiky

Datum vytvoření: 28/10/2024

Bold future

Komentáře komentáře
ČR je s cenami energií jednoznačně západní zemí Podle srovnání v eurech jsme zde měli ceny elektřiny sedmé nejvyšší, o 22 % nižš... Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas
Profile picture for user Petr Dufek
Další teplá zima = rekordní zásoby plynu Komfortní situace na straně zásob se příznivě odráží na ceně zemního plynu. Spot... Dominik Rusinko, analytik ČSOB
Profile picture for user Dominik Rusinko
FT varují, Německo má problém s přechodem na elektromobilitu – co to znamená pro ČR? Výsledek není vůbec veselý - počet subdodavatelských firem první úrovně v Německ... Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance
Profile picture for user Jan bureš