

I přesto, že v posledních měsících se zvyšují statistiky výkonu solárních elektráren, instalovaných nejen na střechách rodinných domů, ale stále více i na průmyslových budovách a v nejbližší době snad i na velkých obytných celcích, máme prý právě v tuzemsku stále jednu obecnou položku, která nabízí v tomto ohledu slibnou perspektivu. Podle společnosti GreenBuddies jsou to parkoviště.
Podle této firmy parkoviště zabírají velké množství ploch a pokud by se zastřešila solárními panely, proměnila by se v cenné zdroje čisté energie. Kromě výroby elektřiny poskytují solární přístřešky také praktickou ochranu zaparkovaných vozidel před nepříznivým počasím. Parkoviště osazená soláry by se také mohla stát ideálním místem pro přímé dobíjení elektromobilů pomocí lokálně vyrobené energie. Podle GreenBuddie spočívá kouzlo tzv. carportů v jejich dvojí funkci. Zatímco vytváří nad vozidly ochranný štít před deštěm, kroupami či ostrými slunečními paprsky, jejich fotovoltaické střechy přeměňují sluneční energii na cennou elektřinu, která má všestranné využití – nabíjí zaparkované elektromobily, zásobuje energií okolní budovy a případně se může ukládat do baterií pro pozdější spotřebu nebo putovat do sítě a přinášet tak majitelům dodatečný zisk a vyrovnávat distribuční soustavu.
Firma tvrdí, že ve srovnání s jinými zeměmi Evropy, jsme v Česku v tomto ohledu pozadu. Podle představitelů uvedené společnosti bariérou rozvoje „solárních parkovišť“ je vyšší cena oproti běžným fotovoltaickým instalacím. Carporty jsou komplexnější stavby a jejich investiční náklady zvyšuje konstrukce přístřešku a její kotvení, úpravy terénu nebo inženýrských sítí. Další překážkou je absence dotačních programů cílených na výstavbu carportů.
Bohaté zkušenosti s podobným typem staveb má například ve Francie, ve které platí od roku 2023 zákon, který zavazuje provozovatele větších parkovišť k jejich osazení solárními panely. Francouzská legislativa se vztahuje na všechny parkovací plochy s kapacitou 80 a více parkovacích stání. Podle tamní vlády by takto vzniklá fotovoltaická parkoviště mohla generovat přibližně devět až jedenáct gigawattů energie. To je výkon srovnatelný s deseti jadernými reaktory. Povinnost instalovat solární panely u nově vznikajících projektů uzákonilo také několik spolkových zemí v Německu. Jedná se o Bádensko-Württembersko, Severní
Porýní-Vestfálsko, Šlesvicko-Holštýnsko, Porýní-Falcko, Dolní Sasko a Hesensko.
Parametry jednotlivých nařízení se liší v závislosti na dané spolkové zemi. Minimální
počet parkovacích míst se pohybuje v rozmezí od 35 do 100.
Podle studie Fraunhoferova institutu pro solární systémy ISE zabírají německá parkoviště plochu přes 47 tisíc hektarů s více než 360 tisíci parkovacími místy. Pokud by se využil potenciál těchto ploch pro fotovoltaiku, mohlo by vzniknout dalších až 59 gigawattů instalovaného výkonu. To představuje téměř čtvrtinu z ambiciózního cíle 215 GW, kterého chce německá vláda dosáhnout do roku 2030.
Že zas o tak velkou legraci, jak si dozajista někteří myslí, opravdu nejde, dokazují i světové zpravodajské servery, podle kterých v roce 2025 chce EU dosáhnou významného pokroku v oblasti solární energie se zaměřením jak na rozsáhlé nasazení, tak na inovativní aplikace, jako jsou právě solární přístřešky pro auta. Podle agentur Reuters a Power Technology je EU na cestě k dosažení rekordního počtu 89 GW nových kapacit obnovitelných zdrojů energie v roce 2025, z čehož 70 GW bude pocházet ze solární energie. Tento impuls je poháněn plánem REPowerEU, jehož cílem je do roku 2025 zdvojnásobit solární kapacitu ve srovnání s rokem 2020. A právě solární přístřešky pro auta jsou klíčovou oblastí růstu, přičemž už některé země EU, jak bylo zmíněno, nařizují jejich instalaci na větších parkovištích.



